torstai 26. toukokuuta 2016

Tuima rouva

Huomasimme miehen kanssa, että osa kuvistamme on kadonnut. Mitään syytä kuvien katoamiselle ei ole; ainakaan mitään selitystä ei ole keksitty. Osaa kuvista ei löydy mistään, koska kuvia on otettu tilanteessa vain minun kamerallani. Suuri harmi. Onneksi osa kadonneista kuvista on tilanteista, joissa muutkin paikallaolleet ovat kuvanneet. Esimerkiksi eräästä sukutapaamisesta mies sai pyytämällä kuvia siskoiltaan.

Katseltiin niitä kuvia pitkästä aikaa. Olimme olleet tuolloin vasta vajaan vuoden naimisissa ja tapasin osan miehen sukulaisista ensimmäistä kertaa. Muistan miten jännittynyt olin: halusin miehen sukulaisten pitävän minusta. Se on ihan yhtä luonnollista kuin se, miten hermostuneena sitten käyttäytyy kömpelösti ja tökerösti. Selkeä katastrofin kaava, mutta sanoisin, ettei se tapaaminen mennyt minun osaltani lähellekään niin huonosti kuin olisi voinut. Siellä miehen suku keskittyi enemmänkin toisiinsa, koska edellisestä tapaamisesta oli selvästi kulunut melko kauan, joten minä sain aika lailla olla rauhassa.

Kuvien joukossa on myös yksi yhteiskuva minusta ja miehestä. Mies näyttää siinä hieman väsyneeltä, mutta muutoin edustaa itseään melko hyvin. Minä puolestani näytän harvinaisen tuimalta. Katsettani voisi melkein kuvailla sanalla murhaava. Ja koska kuva on otettu alhaalta päin, näytän olevan hieman nenä pystyssä. Toisin sanoen muuten hyvä kuva, mutta ilmeeni tekee siitä järkyttävän. Jos tuo kuva olisi ainoa kuva, joka minusta säilyisi jälkipolville, tuskin kukaan uskoisi, että olen oikeasti aika herkkä ja hyväntahtoinen ihminen, eikä mies ole tossun alla.

On tuossa kuvassa se hyvä puoli, etten enää ihmettele, kun minulta taas joskus kysytään, että miksi olen niin tuiman näköinen. Näköjään väsyneenä ja ns. ilmeettömänä minä näytän tuimuuden ilmentymältä. Nyt tosin hieman huolettaa, että onko tuo se kuva, joka miehen joillakin sukulaisilla on hänen vaimostaan? Toivottavasti ei. Mies ansaitsee paljon paremman vaimon kuin kuvan akka on. Uskallan väittää, että parempi hänellä onkin.